Økonomisk uro skaper stor norsk båtinteresse

-      Flere velger båtliv fremfor utenlandsturer. Mellomstore båter i størrelsen 4-7 meter er årets store trend for båtfolket når dørene om noen dager åpnes for Norges største båtmesse, Sjøen for alle. - Når det er urolige økonomiske tider velger folk å bli ved norskekysten fremfor å reise til utlandet. Da er det båter i en mer folkelig prisklasse som står øverst på ønskelisten, sier Leif Bergaas daglig leder i båtbransjeorganisasjonen Norboat.

Reiselivet i Norge opplever en stor økning av nordmenn som velger å bli i Norge, nå som utenlandsferier har blitt dyrere på grunn av den svake kronen. Dette ser nå ut til å smitte over på båtfolket.

– Det er spesielt mellomstore båter som opplever stor interesse. Svak krone kombinert med lav rente gjør at det er flere som tar seg råd til båter selv om økonomien er urolig, sier Leif Bergaas.

Om noen dager, onsdag 9. mars, åpner Sjøen for alle i Lillestrøm. Det forventes at mellom 25-30.000 båtglade mennesker besøker messen. Fra båtmessene som allerede er gjennomført rundt i Norden meldes det om stor interesse og godt salg.

Det er skjærgårdsjeeper og Daycruisere som for alvor er tilbake som nordmenns favoritter. Samtidig forventes det at vannscootersalget slår alle rekorder, etter en voldsom økning i fjor.

Tidlig påske gir lang sesong

-Påsken er veldig tidlig i år noe som helt klart påvirker båtinteressen. Båtbransjen stiller ut hele 330 båter med alt fra seilbrett til store cabincruisere og seilbåter. det kan virke som om flere ønsker å være klare for sesongen, og i år er det nok mange som gleder seg over at den blir ekstra lang, sier Bergaas.

Store båtmotorer og enkelt båtliv

Folk etterspør et enkelt og trygt båtliv. Båtene skal være enkle å vedlikeholde og enkle å bruke. Dette er en trend man har sett de seneste årene. Glassfiberbåter dominerer fremdeles markedet, men Fjorårets trend med økende salg av aluminiums båter forventes å fortsette. Båtene får også stadig større utenbordsmotorer. Salget av påhengsmotorer over 100 HK økte alene med over 40 prosent i 2015.

-Trenden hvor utenbordsmotorer tar over noe av markedet for innenbordsmotorer og hekkaggregat fortsetter. Produsentene lager stadig mer avanserte, miljøvennlige og effektive motorer, og de blir stadig større. Nå har vi fått trefotsyke på båtmotorer også, sier Bergaas.

Vannscootersalget til himmels

I fjor ble alle salgsrekorder for vannscootere slått med en dobling av salget. Nye og mer brukervennlige regler gjør at bransjen forventer at årets sesong blir kanskje den beste noen sinne.

-Vannscootere har på kort tid blitt kjempepopulært i Norge. De endrede bruksreglene i kombinasjonen med en prisnedgang grunnet fjerning av HK avgiften har gjort at dette har blitt et praktisk må-ha produkt for mange langs kysten, sier Bergaas.

Store båter blir smarte sjøhus

Komfort er fortsatt i høysetet og de store båtene skal ha stor plass, romslige pantryløsninger med oppvaskmaskiner og avanserte ovner. Samtidig når elektronikkutrustningen nye høyder. Hjemme har vi smarte hus, nå har vi også fått smarte båter, sier Bergaas. På Sjøen for Alle kan du se siste nytt også på storbåtsiden, og største båt på messen er hele 54 fot.

FAKTA OM SJØEN FOR ALLE

Sjøen for Alle er Norges største båt- og utstyrsmesse og en samlingsplass for alle som har båt, ønsker seg båt eller har interesse for båt og sjøliv. Norboat - Båtbransjeforbundet i Norge er eier av Sjøen for alle som i 2016 har 60-års jubileum. Messen arrangeres i samarbeid med Norges Varemesse fra 9. – 13. mars i Lillestrøm.

330 båter med flere titalls nyheter i alle størrelser kan tas nærmere i øyesyn. Messen gjenspeiler dagens båtmarked i Norge og størst bredde finner du av båter mellom 4-7 m for utenbordsmotor. Foruten et rikt utvalg av båt- og utstyr rommer messen en egen hall i vannsportens navn med et 600 m2 basseng med Jetsurf og Kite. Tilsammen er 30.000m2 fylt med båter, motorer, utstyr og opplevelser for både liten og stor.

Det er nettopp dette som gjør Sjøen for alle til noe for alle.

NYHETER PÅ MESSEN

Her finner du nyhetene som lanseres på messen

For ytterligere opplysninger, avtale om besøk på messen eller lignende vennligst kontakt:

Leif Bergaas

Daglig leder