Eksplosiv vekst i båtimporten i 2015

Til tross for svak kronekurs økte importen av fritidsbåter med nesten 400 millioner kroner, til nær halvannen milliard kroner i fjor. Desidert størst var økningen for båter over 5,5 m med påhengsmotorer. Importen fra Polen eksploderte og økte med over 100 prosent. - Til tross for urolige økonomiske tider er interessen for nye båter stor og 2015 ble et godt importår, sier Leif Bergaas daglig leder i Båtbransjeorganisasjonen Norboat.

Salget av importerte båter for påhengsmotor økte med over 20 % i fjor og salget av store påhengsmotorer (over 100 HK) økte alene med over 40 %.

-Norske båtkjøpere velger stadig oftere utenbordsmotor, og nå skal motorene være store, sier Leif Bergaas i Norboat.

Polen og Finland er importvinnere

Landene vi importerer flest båter fra er Polen og Finland. For båter over 5,5 meter med påhengsmotor er importen fra Polen desidert størst. Her økte importen med 100 prosent i antall båter til 1431. Finland er nummer to med en økning på 45 prosent til 1111 båter.

For motorbåter med innenbordsmotor ble flest båter importert fra Finland med 105 båter. Her er Polen nummer to, og 104 båter tok veien fra Polen til Norge i 2015. Likevel var det her økningen var størst med en økning på hele 30 prosent fra 2014.

Produksjon i Norge har gode forutsetninger

-Importen fra utlandet er stor. Men på grunn av høy Eurokurs er det nå bedre forutsetninger for de som produserer sine båter i Norge. Dette er blant annet båtmerker som Viknes, Ibiza, Goldfish, Hydrolift, Saga, Gimle , Pioner og Steady, sier Leif Bergaas.

Seilbåtimporten er det eneste segmentet som ikke kan vise til vekst i fjor. Av de seilbåtene som ble importert kom flest fra Frankrike, med Sverige og Tyskland på de neste plassene.

Store forventinger til Norges største båtmesse, Sjøen for Alle som åpner 9 mars

Importtallene er gledelig nytt før båtmessen Sjøen for alle åpner på Lillestrøm 9. mars.

330 båter stilles ut og vi finner og flere titalls nyheter i alle størrelser. Titusenvis av båtinteresserte forventes å besøke messen.

-Det er rekordstor påmelding fra båtprodusentene og interessen for båt er stor. Nå gleder vi oss til responsen på messen, avslutter Leif Bergaas

FAKTA OM SJØEN FOR ALLE

Sjøen for Alle er Norges største båt- og utstyrsmesse og en samlingsplass for alle som har båt, ønsker seg båt eller har interesse for båt og sjøliv. Norboat - Båtbransjeforbundet i Norge er eier av Sjøen for alle som i 2016 har 60-års jubileum, og messen arrangeres på, og i samarbeid med Norges Varemesse fra 9. – 13. mars i Lillestrøm.

330 båter og flere titalls nyheter i alle størrelser kan tas nærmere i øyesyn. Messen gjenspeiler dagens båtmarked i Norge og størst bredde finner du av båter mellom 4-7 m for utenbordsmotor. Foruten et rikt utvalg av båt og utstyr rommer messen en egen hall i vannsportens navn. 600 m2 basseng med Jetsurf og Kite og mye mye mer. Tilsammen er 30.000m2 fylt med båter, motorer, utstyr og opplevelser både for liten og stor.

Det er dette som gjør Sjøen for alle til noe for alle.

FAKTA OM NORBOAT

NORBOAT – Båtbransjeforbundet i Norge - representerer den norske fritidsbåtbransjen. Norboat’s hovedmål er å skape best mulige rammebetingelser for båtbransje og båtliv med utgangspunkt i et trygt båteierskap. Norboat er også en høringsinstans og samarbeids-partner for offentlige etater og andre båtlivsorganisasjoner. Organisasjonen som den er i dag ble stiftet i 2002, men har røtter helt tilbake til mai 1945. NORBOAT eies av interesseorganisasjonene Norske Båtbyggeriers Landsforening (NBL), Norges Båtbransjeforbund (NBF) og Motorimportørenes landsforening (MIF), og har 310 fritidsbåtbedrifter som medlemmer. NORBOAT eier båtmessene Båter i sjøen og Sjøen for alle.

For ytterligere opplysninger og info. kontakt

Leif Bergaas

Daglig leder