YANMAR LAUNCHES THE DTORQUE 111 TURBO DIESEL OUTBOARD

(Pressemelding/Yanmar) Etter overenskomsten med den tyske produsenten Neander Shark for eksklusiv global distribusjon av den gammeldagse Dtorque 111 tvillingsylindrede 50 hk diesel utenbordsmotor, har YANMAR MARINE INTERNATIONAL (YMI) kunngjort den offisielle lanseringen av dette spennende nye fremdriftsproduktet.  

Den kompakte Dtorque 111 er designet for å revolusjonere det lille arbeidsbåtmarkedet, hvor den forventede levetiden på godt over 10 000 timer i det minste dobler den av en sammenlignbar utenbords bensinmotor. Dtorque 111 tilbyr en bemerkelsesverdig jevn og stille dieselmotor, som leverer 50 hk på propellen med en imponerende momentutgang på 111 Nm ved bare 2.500 rpm. Dette er vesentlig bedre enn de siste 4-takts bensinmodellene på 70 hk og mer enn nok til å raskt akselerere de fleste små båtene på flyet, med massevis av nedsenkende kraft for tung forskyvning.

For å lage Dtorque 111 dekonstruerte den tyske utvikleren og produsenten Neander konvensjonell smådieselteknikk til de første prinsippene. Resultatet er en to-sylindret common-rail turboladet dieselmotor, ved hjelp av et unikt system, med dobbeltrotorerende veivaksler i en aluminiumblokk, noe som dramatisk reduserer vibrasjonsnivåene som en konvensjonell liten to-sylindret dieselmotor normalt vil generere. Denne teknologien med en patentert 'Spaceball' -design gir ikke bare mindre vibrasjon, men også mindre støy, lettere båthåndtering og mindre belastning på motoren.

 

Verdens minste diesel

Dtorque 111 er verdens minste dieselmotor med drivstoffinnsprøytning. Dette gjør det mulig å levere en imponerende ytelse med førsteklasses drivstofføkonomi og eksosutslipp som faller godt innenfor de siste EU RCD 2-grensene. Ved full gass og lasting brenner den vanligvis under 12 liter drivstoff per time 2 ganger mindre enn de fleste bensinstasjoner på 70 hk med tilsvarende ytelse. Dtorque 111 sikrer færre tankstopp og lavere driftskostnader.

I løpet av de siste 2 årene har både YANMAR og Neander prøvd pre-serier utenbordsmotorer i seks EU-pilotland.

"Vi inviterte et bredt tverrsnitt av våre kunder rundt om i Europa for å oppnå ytelsesprøve på tavler i forskjellige sjøtilstander og lasteforhold som samler så mange meninger som mulig," forklarer Floris Lettinga, YMI Global Sales Manager. "Vår forskning har bekreftet at dette produktet er ideelt plassert for det lett kommersielle markedet, fra vindturbinbetjening og oppdrett til havn og patrulje plikter, vanndisperter og superyacht chartertjenester. Vi er sikre på at kombinasjonen av lang rekkevidde, lavt løpende kostnader, holdbarhet og lave utslipp levert av denne unike diesel utenbordsmotoren vil appellere til operatører over et bredt spekter av applikasjoner".

Floris Lettinga fortsatte: "Med mange kommersielle operatører som opprettholder en dieselpolicy for å unngå brann- og eksplosjonsfare, er markedspotensialet for Dtorque 111 svært variert. Hittil har det viktigste alternativet for liten arbeidsbåt fremdrift vært bensinkjøretøyet. Dette er ikke lenger en realitet".

Dtorque 111 turbo diesel utenbordsmotoren er SOLAS (MOB) sertifisert og nå i full produksjon med kundeleveranser i siste kvartal 2017. 

 

Fritt oversatt fra Pressemelding/Yanmar.

Last ned pressemeldingen her.