NORGES STØRSTE BÅTMESSE - SJØEN FOR ALLE

Sjøen for alle skal være noe for alle, og derfor utvikles det nye konsepter hvert år, med et mål om å tilføre arrangementet større bredde og spennende innhold. 2018 var ikke noe unntak, og i år var det retro-utstillingen Sjølyst som var i fokus.

Her var det utstilt båter som lett fikk tankene tilbake til tiden da norsk båtproduksjon hadde sine glansdager, og bruk av plast for alvor fikk sitt fotfeste i det som i dag er forbundet med moderne båtbygging.

Et annet, nytt konsept på årets messe var Motebrygga, med salgsboder der alle de kjente merkene innen maritim bekledning var representert. Motebrygga hadde også en egen Seilcafe som fort ble et naturlig samlingspunkt for både utstillere og publikum under årets arrangement.

For barna var det i år Blekkulf som sto for underholdningen, med både sang og dans, og som alltid var det mulig å ta en tur med Elias i det 600m2 store bassenget.

 

STARTEN PÅ BÅTSESONGEN

Sjøen for alle har i en årrekke vært det naturlige startpunktet for båtsesongen, og det knytter seg alltid forventninger og spenning til hva disse dagene vil bringe. Det gjelder også besøket, som på messens første dag, bransjeåpningen, ga gode utsikter med en oppgang på rundt 10%.

Det viste seg imidlertid å bli noe mindre besøk de påfølgende dagene, og det endte til slutt med en nedgang på rundt 6%. Mye av grunnen kan være parallelle arrangementer og ikke minst et strålende vintervær.

 

SALGSREKORDER OG GOD INTERESSE

Når det gjelder salget på årets messe, har tilbakemeldingene Norges Varemesse og vi i Norboat har fanget opp, vært varierende. 

Av de gode tilbakemeldingene, kan vi trekke frem blant annet Dreamline Yachts, Thor Nilsen/ Targa og Viknes, som alle sier at messen er viktig og gir et salgsgrunnlag selv om det ikke blir skrevet kontrakter i løpet av messedagene.

På båtutstyrssiden har vi fått en gladmelding fra FLAK som hadde rekordsalg. Det samme hadde Ibiza, som solgte 29 båter. 

Yamahas forhandlergruppe har gitt tilbakemeldinger om 109 solgte båter og 174 inngåtte kontrakter. 

 

Vi tar med noen hyggelige tilbakemeldinger:

 

Nautic Norway, Ørjan Wollertsen

«En god messe og mange kunder som er under oppfølging og avtalt prøvekjøringer med.

Stor interesse for hele programmet både Elan seilbåtene og Fairline 53 for å fremheve noen modeller. Flere kunder fra Bergensområdet besøkte standen og to konkrete interessenter på Windy 31 Zonda. På oppfølgingsblokken har vi over 30 leads å jobbe med fremover, så dette lover meget godt for sesongen.

SFA som Norges største båtmesse er viktig for oss, og vi vil satse enda mer på SFA neste år».

 

Best Marin, Erik Sørensen

«Sjøen for alle var første gang BestMarin hadde en egen stand, og hadde som målsetting om å gi sluttbruker en god opplevelse. De fleste BestMarin butikkene var representert på standen under messen, og noen av leverandørene var også tilstede. Under årets messe solgte vi til 3500 sluttbrukere, og tilbakemeldingene/mottakelsen var over all forventing. Det var stor aktivitet på standen under hele messen, og vi i BestMarin hadde det kjempegøy; masse folk på standen hele tiden, og vi var ca 20 personer til enhver tid for å holde unna alt salget. Vi prøvde også å bidra til at toalett besøk skulle bli litt mer hyggelig.

Tilbakemeldingene og mottakelsen fra båtfolket var så positive at vi er optimistiske for fremtiden, og er i gang med å gjennomføre vår markedsplan for 2019».

 

Vi takker alle våre medlemmer og utstillere for oppslutningen rundt Sjøen for alle 2018!

Vi ser frem til vi møtes på Båter i sjøen, som arrangeres fra 6.-9. september 2018.

-Påmeldingen åpner om kort tid.