I fjor sommer var NORBOAT og flere medlemmer på plass på messer og arrangementer for å snakke med båtførere om en viktig sak: edru båtføring. De fikk drahjelp av en kampanjefilm som nå er sett over 33 millioner ganger over hele verden.

Filmen og aktiviteten til NORBOAT var en del av holdningskampanjen Klar for sjøen, der NORBOAT er en viktig partner. 

 

Kunsten å legge til

Filmen med en sjarmerende og litt lubben antihelt, ble lansert på Facebook rett før sankthanshelga. Vi i AV-OG-TIL og andre kampanjepartnere sto på for å få den delt i våre nettverk. Båtmiljøer i både Europa og USA fanget opp filmen og derfra ble den delt av mange små og store interessegrupper. Vi i AV-OG-TIL fikk henvendelser døgnet rundt, fra medier i Australia, USA og Europa. https://www.youtube.com/watch?v=9qHdPhkSSNQ (se filmen her)

All denne viraken førte til at promille og båt ble snakket om. At Klar for sjøen-kampanjen fikk et veldig stort publikum.  Jeg tror at filmens uimotståelige sjarme har gjort at kampanjen og alle vi som står bak den har fått mye goodwill, også blant dem som er mer liberale til alkohol og båtføring.

Filmen er et resultat av samarbeidet AV-OG-TIL og våre kampanjepartnere har hatt gjennom mer enn 10 år. Det har vært mye diskusjon og erfaringsutveksling om utfordringer på sjøen, risiko, om hva som er flaut på sjøen, om folk i båt og båtfolk. NORBOAT og alle med interesser eller oppgaver på fritidsfeltet er med i kampanjen. Båtbransjen, båtforeninger, friluftsråd, redningsorganisasjoner og offentlige myndigheter.

Møte båtfolk der de er
Denne filmen var viktig for å sette promillesaken på agendaen i fjor, men vel så viktig er alt det alle de som er med på kampanjen gjorde gjennom sommeren. Mange av NORBOATS medlemmer holdt kampanjemateriell i sine butikker, de tok materiell med på events, kurs, båtmesser og andre steder hvor båtfolk møtes. Til sammen var NORBOAT og de andre kampanjepartnere til stede på over 100 ulike arrangementer i fjor sommer. Det er viktig og sammen er vi med på å endre holdninger og redusere ulykker.

Unødvendige ulykker
Gjennom kampanjen Klar for sjøen ønsker vi å påvirke folks holdninger til alkohol og båtføring. Når man drikker alkohol svekkes både dømmekraft og reaksjonsevne og det sier seg selv at dette kan skape farlige situasjoner på sjøen.

Sammen ønsker vi å redusere de unødvendige ulykkene og dødsfallene hvor promille er involvert. Les mer om sjø, båt og promille på vår hjemmeside: http://avogtil.no/sone/pa-sjoen/

NORBOAT bidrar inn med kompetanse om båtbransjen og båtliv, kjennskap til målgruppen og ikke minst til å sette sjøsikkerhet og promille på dagsorden landet rundt. Disse bidragene er med på å gjøre Klar for sjøen til en unik holdningskampanje og gjør at kampanjen når utrolig mange med sitt viktige budskap.

Tusen takk for deres viktige bidrag i fjor, og takk for at dere er med i år også. Ta en titt på årets film, og del den gjerne. https://www.facebook.com/avogtil/videos/1083772734994079/

https://www.youtube.com/watch?v=FPeetFWRVxo

 

Kari Randen,

Daglig leder i alkovettorganisasjonen AV-OG-TIL